ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)
ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)

پیوند خانه و مدرسه

 

انجمن اولیاء و مربیان مهمترین و بهترین نهاد ارتباط خانه و مدرسه به حساب می آیند ولی در عمل و حقیقت در انجمنهای اولیاء و مربیان اکثر اولیاء بر خلاف اهداف و وظایف انجمن بر این باورند که چون معلمان خود در نظام آموزشی کشور خدمت می کنند لذا اعضای انجمن نیز بایستی معلمان باشند و این یکی از شانه خالی کردن سایر اقشار والدین از ارتباط با مدرسه محسوب می شود و از اینروست که بیش از80 درصد اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس را معلمان تشکیل می دهند . در ارتباط با مدرسه نیز والدین با تاسی از نگرش های خود در انجمن هیچ نظر و دیدگاهی ندارند و از این رو پیوند در تفکر و گفتار موثر است ولی در عمل یک سویه می باشد و بی تاثیر .  

 

ادامه مطلب را حتما بخوانید و نظر بدهید

                             پیوند خانه و مدرسه‌     

 معنا و مفهوم پیوند بدون توجه به معنای تربیت قابل فهم نیست. تربیت، مقوله‌ای بسیار مهم و چندبعدی است که با عوامل و زمینه‌های گوناگون ارتباط دارد.

بدون شناخت عوامل موثر در تربیت و بدون همسویی آنها با یکدیگر نمی‌توان به پرورش کودکان و نوجوانان سالم و پویا مبادرت کرد.
بررسی و تحلیل عوامل یاد شده به فرصت و زمان بیشتری محتاج است، اما «ارتباط خانه و مدرسه» به عنوان یکی از زمینه‌های تاثیرگذار در شخصیت فرزندان در این نوشتار کوتاه بررسی می‌شود.

ارتباط خانه و مدرسه به قصد ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های تربیتی این دو نهاد شکل می‌گیرد و کارایی و تاثیر مثبت آن پویایی و تعادل، به این ارتباط بستگی دارد.

مفهوم پیوند نیز دقیقا با این ارتباط پویا آشکار می‌گردد. پیوند به ارتباطی گفته می‌شود که هر یک از طرفین ارتباط، به رشد و اثربخشی یکدیگر کمک کنند. پس هر نوع ارتباط پیوند نیست، بلکه ارتباط اثربخش پیوند نامیده می‌شود.

انجمن اولیا و مربیان در تحکیم و تقویت این پیوند، نقش موثری می‌تواند ایفا کند. آگاه‌سازی خانه و مدرسه نسبت به وظایف خطیرشان در تعلیم و تربیت، آموزش اصول و قواعد ارتباط خانه و مدرسه و رفع موانع ارتباط موثر از جمله اقداماتی است که از سوی انجمن اولیا و مربیان قابل انجام و پیگیری است. ناگفته نماند که پیوند خانه و مدرسه صرفا از طریق اقدامات فوقانی ضوابط اداری حاصل نمی‌شود. این مقوله بیش از آنچه بیرونی باشد درونی است یعنی نگرش‌ها، طرز تفکر و باورها باید با یکدیگر پیوند بخورد.

اما نکته قابل تامل اینست که بااینکه انجمن اولیاء و مربیان مهمترین و بهترین نهاد ارتباط خانه و مدرسه به حساب می آیند ولی در عمل و حقیقت در انجمنهای اولیاء و مربیان اکثر اولیاء بر خلاف اهداف و وظایف انجمن بر این باورند که چون معلمان خود در نظام آموزشی کشور خدمت می کنند لذا اعضای انجمن نیز بایستی معلمان باشند و این یکی از شانه خالی کردن سایر اقشار والدین از ارتباط با مدرسه محسوب می شود و از اینروست که بیش از80 درصد اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس را معلمان تشکیل می دهند . در ارتباط با مدرسه نیز والدین با تاسی از نگرش های خود در انجمن هیچ نظر و دیدگاهی ندارند و از این رو پیوند در تفکر و گفتار موثر است ولی در عمل یک سویه می باشد و بی تاثیر .

در اثر گذاری و ایجاد ارتباط خانه و مدرسه شناخت والدین از مدرسه و معلمان و مدیران از خانه اصلی ترین رکن ارتباط می باشد لذا بررسی هرچند گذرا در ابعاد پیوند می تواند در برگزاری ارتباط موثر واقع شود

ابعاد پیوند

پیوند مانند منشوری است که جنبه‌های گوناگون دارد. بی‌توجهی یا کم‌توجهی به بعضی از ابعاد پیوند از تاثیر آن می‌کاهد و ارتباط خانه و مدرسه را سست می‌کند.

پیوند، یک مقوله انسانی است و هر آنچه در انسان هست در روابط او با دیگران نیز باید جلوه‌گر شود.

اگر پیوند به یک تمایل و باور درونی از طرف خانه و مدرسه تبدیل نشود، اقدامات رسمی و بخشنامه‌ای نمی‌تواند موثر باشد، بنابراین تقویت پیوند یک موضوع اساسی و چندبعدی است که به شرایط مناسب و مساعد بیرون و درون احتیاج دارد. به همین دلیل هم والدین باید برای این مهم بکوشند و هم مربیان و مدیران تلاش نمایند و هم مسوولان انجمن، برنامه‌های لازم را طراحی و اجرا کنند.

 پیوند اجتماعی‌

هر یک از دو نهاد خانه و مدرسه یک گروه اجتماعی نیز محسوب می‌شوند؛ یعنی هر کدام، اعضای معین، روابط و ویژگی‌های خاص خود را دارد. خانواده‌ها باید ماهیت «مدرسه» را بشناسند و مدرسه نیز ماهیت «خانواده» را بخوبی دریابد. باید توجه داشته باشیم که روابط خانواده عمدتا جنبه عاطفی دارد و روابط مدرسه بیشتر اداری و عقلانی است. نزدیکی و ارتباط موثر این «دو گروه» باعث می‌شود روابط عقلانی و قانونی مدرسه جنبه انسانی و لطیف پیدا کند و روابط سیال و غیررسمی خانواده وضع عقلانی و منضبط داشته باشد.

بنابر این مدیران و مربیان و والدین با تعامل اجتماعی می‌توانند یک فضای مناسب اجتماعی ایجاد کنند.

پیوند عاطفی‌

عواطف در روابط انسان‌ها و به تبع آن در روابط خانه و مدرسه عامل تاثیرگذاری است. افراد نیاز دارند در مواجهه با دیگران چهره‌ای گشاده، تکریمی انسانی و رفتاری ملایم احساس کنند.

لذا هر دو طرف باید بکوشند در گفتار و کردار خود، اصول اخلاقی را مراعات کنند و عواطف و اعتماد را بین خود حاکم گردانند.

اگر پیوند عاطفی حاصل نشود، پیوند اجتماعی وضع مطلوب نخواهد داشت.

پیوند اقتصادی‌

مدرسه به عنوان یک موسسه آموزشی و پرورشی به توان مالی نیاز دارد، هر چند امور اقتصادی در تعلیم و تربیت، هدف و محور نیست، ولی توان اقتصادی، شرط لازم موفقیت در دستیابی به اهداف تربیتی است.پیوند اقتصادی خانواده  و  مدرسه از موارد مبهم و مساله‌دار ارتباط خانه و مدرسه است؛ از طرفی، ضرورت کمک به توان اقتصادی مدرسه را نمی‌توان انکار کرد و از طرف دیگر، نمی‌توان والدین را برای کمک مادی مجبور کرد.

موضعگیری مناسب آن است که والدین با آگاهی کامل از برنامه‌های تربیتی مدرسه و در حد توان خود و با اختیار و آگاهی کامل به مدرسه یاری رسانند.

نتیجه گیری

پیوند تعامل بین خانه و مدرسه است که بصورت زنجیر وار به یکدیگر  گره خورده است و یا بهتز بگویم خانه و مدرسه لازم وملزوم یکدیگرند . قطع ارتباط از هریک از طرفین موجب قطع پیوند نیز می شود و این بدترین حالت در امور مدرسه به حساب می آید .

 پیوند که هدفی جز صلاح و بهروزی دانش آموز نمی تواند باشد ددر رشد فرزندان و شناخت استعدادهای درونی او نیز کمک موثری می تواند باشد مشغله های شغلی والدین  و در آمد کم نباید عامل بهم زدن پیوند شود چرا که پیوند تنها بعد مادی نداشته بلکه بیشتر ابعاد عاطفی و اجتماعی و معنوی داراست  

نظرات 2 + ارسال نظر
مسناو جمعه 1 آذر 1387 ساعت 17:05 http://www.masnav-a.blogfa.com

سلام دوست عزیز من وبلاگم را آپدیت کرده به من یه سری بزن منتظزتم

مسناو پنج‌شنبه 5 دی 1387 ساعت 23:55 http://www.masnav-a.blogfa.com

سلام دوست عزیز من به روز شدم به من یه سری بزن نظر یادت نره و در خبر نامه ی وبللاگ عضو شو تا از بروز شدن وبلاگ خبرت کنم خدا حافظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد