ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)
ستوده  مرند

ستوده مرند

در فتنه ها ، چونان شتر دوساله باش ، نه پشتی دارد که سواری دهد ، و نه پستانی تا او را بدوشند .حضرت علی (ع)

جزئیات دستورالعمل پروژه مهر برای سال تحصیلی 91ـ90


ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش تا 15 شهریور؛ بازگشایی مدارس 3 مهر

خبرگزاری فارس: بر اساس دستورالعمل پروژه مهر، حداکثر تا 15 شهریور ماه نیروی انسانی آموزش و پرورش باید ساماندهی شود و مدارس کشور از سوم مهر 1390 بازگشایی خواهند شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در مقدمه دستورالعمل پروژه مهر آمده است: هدف از اجرای پروژه مهر در استانها و مناطق تابع، ایجاد تحولی نوین در نگرش است.
به طوری که دانش‌آموز برای ورود به مدرسه لحظه‌شماری کند لذا بر مدیران مدارس است که به منظور شاداب‌سازی مدارس اقدامات موثری در زمینه‌های مختلف صورت دهند تا نقش و خاطره این روز به یادماندنی در اذهان آنان به عنوان یک خاطره باقی بماند.

ستاد پروژه مهر تا 15 مهر فعال است
------------------------------------------

* فعالیت‌های ادارات کل استان‌ها

الف) تشکیل ستاد پروژه مهر 90: این ستاد به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی تمام فعالیت‌ها و تمهید مقدمات بازگشایی مدارس بر اساس 5 محور سازماندهی، تعمیر و تجهیز، توجیه و تبلیغ، تأیید صلاحیت، نظارت و ارزیابی تشکیل می‌شود.

اعضاء ستاد پروژه مهر شامل مدیرکل به عنوان رئیس ستاد، معاون هماهنگی به عنوان نائب رئیس ستاد، معاون آموزش متوسطه به عنوان دبیر، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی به عنوان مسئول کمیته سازماندهی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی به عنوان مسئول کمیته تعمیر و تجهیز، رئیس اداره روابط عمومی به عنوان مسئول کمیته توجیه و تبلیغ، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به عنوان مسئول کمیته نظارت و ارزیابی، رئیس اداره حراست به عنوان مسئول کمیته تأیید صلاحیت و معاون آموزش ابتدایی به عنوان عضو ستاد است.

وظایف ستاد پروژه مهر شامل "برنامه‌ریزی و تعیین سیاستگذاری‌های استان در راستای پروژه مهر "، "تنظیم دستور جلسات کمیته‌ها "، " پیگیری مصوبات جلسات کمیته‌ها "، "نظارت بر اجرای بهینه فعالیت‌های پروژه مهر در ادارات تابع و مدارس تحت پوشش " و "تأیید گزارش نهایی از فعالیت‌های پروژه مهر 90 توسط دبیر ستاد جهت ارسال به وزارت متبوع " است.

بر اساس این دستورالعمل، شروع به کار ستاد از پانزدهم خرداد لغایت پانزدهم مهرماه است.

ساماندهی نیروی انسانی حداکثر تا 15 شهریور
--------------------------------------------------------

ب) تشکیل کمیته‌ها

کمیته سازماندهی: این کمیته به منظور حسن اجرای فعالیت‌های مربوط به سازماندهی تشکیل می‌شود که وظایف آن شامل " انجام نقل و انتقالات وفق دستورالعمل "، " ساماندهی و توزیع نیروی انسانی حداکثر تا 15 شهریور ماه به همراه صدور ابلاغ توسط مناطق ذیربط "، "برنامه‌ریزی و اجرا دوره‌های آموزش ضمن خدمت (جدید‌الاستخدام و مدیران جدید‌الانتصاب) "، "تغذیه اطلاعات سیستم بکفا بر اساس آخرین تغییرات "، " تعیین تراکم دانش‌آموزی و ابلاغ آن به مناطق "، "تثبیت چینش مدارس " و "تشکیل جلسات ماهانه و ارایه گزارش به دبیر ستاد پروژه مهر " است.

اعضا کمیته سازماندهی را معاون پژوهش و برنامه‌ریزی به عنوان مسئول کمیته، مسئول طرح و برنامه به عنوان دبیر، نمایندگان تام‌الاختیار معاونین (هماهنگی، پرورشی، متوسطه و ابتدایی) و نمایندگان تام‌الاختیار ادارات ارزیابی عملکرد و حراست تشکیل می‌دهند.

کمیته تعمیر و تجهیز: این کمیته در جهت آماده‌سازی مدارس برای سال تحصیلی جدید تشکیل شده و وظایف آن شامل "آماده‌سازی فضای فیزیکی و کالبدی مدارس "، " پیگیری امور مربوط به اتمام تعمیرات اساسی و پروژه‌های نیمه تمام (نوسازی و خیرساز) "، "تعمیر و بهسازی وسایل مستعمل حتی‌المقدور با مشارکت مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش "، "توزیع به موقع کتب درسی "، "تهیه وسایل آموزشی و کمک آموزشی "، "تمهید مقدمات جهت انجام تعمیرات جزئی در مدارس "، "تخصیص اعتبار لازم به مدارس در خصوص هزینه‌های بازگشایی "، " استفاده از مشارکت نهادها، ارگان‌ها و مردم جهت تجهیز و آماده‌سازی مدارس "، "برنامه‌ریزی جهت جمع‌آوری وسایل اسقاطی مدارس " و :_ تشکیل جلسات ماهانه و ارسال صورتجلسات برای دبیر ستاد " است.

اعضاء کمیته تعمیر و تجهیز را معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی به عنوان مسئول کمیته، رئیس اداره تدارکات به عنوان دبیر، رئیس اداره بودجه به عنوان عضو، رئیس گروه تکنولوژی آموزشی و گروه‌های آموزشی (معاونت ابتدایی و متوسطه) و نماینده توزیع کتب درسی تشکیل می‌دهند.

کمیته توجیه و تبلیغ: تمام فعالیت‌هایی که آمادگی‌های لازم را برای بازگشایی مطلوب مدارس ایجاد می‌کنند بر عهده این کمیته است که وظایف آن شامل "پوشش خبری مناسب (صدا، سیما، جراید ملی و محلی) "، "تهیه بنر، پلاکارد و ارسال آن به مناطق (جهت نصب در مدارس و میادین شهر) "، "هماهنگی با مسئولان آموزش و پرورش جهت حضور در نماز جمعه‌های محلی به عنوان سخنران قبل از نماز "، "دعوت از خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان، مسئولان شهری و محلی جهت حضور در مراسم بازگشایی "، "گرامیداشت هفته دفاع مقدس "، "برپایی نمایشگاه (کتاب، عکس، پوستر، دستاوردهای دانش‌آموزان و معلمان و ...) "، "هماهنگی جهت ارسال پیام وزیر، مدیر کل استان و روسای مناطق تابع از طریق سایت به مدارس " "تشکیل جلسات ماهانه و ارسال آن به دبیر ستاد پروژه مهر " است.

اعضاء کمیته توجیه و تبلیغ را رئیس اداره روابط عمومی به عنوان مسئول کمیته، کارشناس روابط عمومی به عنوان دبیر کمیته، مسئول فعالیت‌های گروهی و کارشناس مسئول فرهنگی، هنری، معاونت پرورشی به عنوان اعضا، تشکیل می‌دهند.

جشن شکوفه‌ها و جوانه‌ها در 31 شهریور و بازگشایی مدارس در 3 مهر 90
------------------------------------------------------------------------------------

کمیته تأیید صلاحیت: این کمیته مسئولیت تأیید صلاحیت افراد را شامل تأیید صلاحیت نیروی جدید‌الاستخدام، تأیید صلاحیت نیروی جدید‌الانتصاب، تأیید صلاحیت و ساماندهی سرایداران، تأیید صلاحیت گیرندگان تقدیر‌نامه (پروژه مهر) و تشکیل جلسات ماهانه و ارسال صورتجلسات به دبیر ستاد پروژه مهر بر عهده دارد.

اعضاء کمیته را رئیس اداره حراست به عنوان مسئول کمیته، کارشناس مسئول پرسنلی اداره حراست به عنوان دبیر کمیته و کارشناس مسئول فیزیکی به عنوان عضو، تشکیل می‌دهند.

کمیته نظارت و ارزیابی: این کمیته بر روند کلی اجرای پروژه مهر نظارت مستقیم دارد که وظایف آن شامل "نظارت بر رعایت آئین‌نامه انتصاب "، "نظارت بر صدور ابلاغ برای کلیه کارشناسان تا 15 شهریورماه "، "نظارت بر امور صورت گرفته کمیته‌ها جهت اطلاع از اجرای بهینه "، "تهیه و تدوین برنامه بازدید از مراسم بازگشایی مدارس (روز شکوفه‌ها و جوانه‌ها در پنجشنبه 31 شهریور 90 و بازگشایی مدارس یکشنبه 3 مهر 90) "، "تهیه و تدوین و استخراج نتایج بازدید ارزیابان استانی از مراسم بازگشایی بر اساس فرم‌های تدوین شده مربوط " و " تجزیه و تحلیل فعالیت‌های پروژه مهر 90 در دو بخش ادارات و مدارس و تنظیم و ارسال گزارش آن به دبیر ستاد پروژه مهر " است.

اعضاء کمیته را رئیس اداره ارزیابی عملکرد به عنوان مسئول کمیته ارزیابی، کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد به عنوان دبیر، کارشناس مسئول پاسخگویی به شکایات و کارشناس اداره ارزیابی عملکرد به عنوان اعضا، تشکیل می‌دهند.

* بخش دوم: فعالیت‌های ادارات تابع

الف) تشکیل ستاد پروژه مهر 90 در مناطق تابع همانند ادارات کل صورت پذیرد با این تفاوت که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی مناطق علاوه بر مسئولیت کمیته تعمیر و تجهیز، مسئولیت کمیته انتصابات مدیران را بر عهده دارد.

کمیته انتصابات مجری دستورالعمل‌ انتصابات مدیران و معاونین واحد‌های آموزشی و پست‌های اداری است که وظایف آن شامل "اعلام نتایج ارزیابی از فعالیت‌ها "، " اجرای دستورالعمل انتصابات مدیران و معاونان واحد‌های آموزشی "، "اجرای دستورالعمل انتصابات اداری " و "اعلام نتیجه به ستاد پروژه مهر جهت اقدامات مقتضی " است.

اعضاء کمیته را معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی به عنوان مسئول کمیته، مسئول امور اداری به عنوان دبیر، مسئول ارزیابی عملکرد به عنوان مسئول ارزیابی از فعالیت‌های مدیران و اعلام نتایج آن به کمیته، معاونان آموزشی، پرورشی و مسئول اداره حراست به عنوان اعضا، تشکیل می‌دهند ضمنا اعضاء کمیته ارزیابی در مناطق نیز شامل کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد به عنوان مسئول کمیته ارزیابی، کارشناس یا کاردان ارزیابی عملکرد به عنوان دبیر، نمایندگان مدیران دوره‌های تحصیلی و افرادی که در طی سال تحصیلی به عنوان راهنمای آموزشی با دایره ارزیابی عملکرد همکاری داشتند به عنوان اعضا هستند.

توزیع برنامه هفتگی مدارس بین دانش‌آموزان در روز اول مهر
-------------------------------------------------------------------

* بخش سوم: فعالیت‌های مدارس

تشکیل ستاد بازگشایی مهر سال 1390: اهداف ستاد شامل آماده سازی، زیباسازی و برگزاری جشن بازگشایی مدارس است که اعضاء این ستاد را مدیر مدرسه به عنوان رئیس ستاد، معاون آموزشی به عنوان دبیر ستاد، سایر معاونین، نماینده معلمان، خدمتگزار و سرایدار، اعضای انجمن اولیا مربیان و اعضای شورای دانش‌آموزی به عنوان اعضا، تشکیل می‌دهند.

وظایف ستاد شامل "تهیه تقویم زمانبندی و اولویت کاری جهت آماده‌سازی و بازگشایی مدارس "، "تشکیل شورای عمومی معلمان در هفته قبل از شروع سال تحصیلی "، " تنظیم برنامه هفتگی مدرسه و توزیع آن در بین دانش‌آموزان روز اول مهرماه "، "دریافت ابلاغ برنامه کاری همکاران قبل از شروع سال تحصیلی "، " تهیه و تنظیم تقویم اجرایی سالانه مدرسه "، "برگزاری جشن بازگشایی مدرسه (دعوت و تقدیر از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، بازنشستگان سال قبل، مسئولان شهری و محلی، دانش‌آموزان ساعی و برتر در زمینه‌های فرهنگی، آموزشیف پرورشی و ...)، بزرگداشت هفته دفاع مقدس (برگزاری نمایشگاه، دعوت از نیروی انتظامی و ...) "، "برگزاری مسابقات مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و ...) "، "اجرا برنامه‌های شاد و متنوع "، "تزئین واحد‌های آموزشی جهت ورود دانش‌آموزان در روز بازگشایی "، " نصب و برافراشته کردن پرچم جمهوری اسلامی ایران به شکلی زیبا که نشان از اقتدار ملتی شهید‌پرور باشد "، "استقبال از دانش‌آموزان (تهیه دروازه قرآن، اسپند دود کردن، اهداء شاخه گل) و زیباسازی درب ورودی، تابلو مدرسه (ورودی‌ها، راهروها، نصب آینه، مشخص نمودن محل تبلیغات، دیوار نویسی و ...) است.

از دیگر وظایف ستاد شامل "بهسازی فضاهای نمازخانه، کتابخانه و اتاق مشاوره و بهداشت "، "بهسازی دفاتر مدارس و رنگ‌آمیزی کلاس‌ها و استفاده از پرده‌های رنگارنگ با توجه به روانشناسی رنگ‌ها "، "ایجاد فضای سبز و محوطه‌سازی (ساخت آب‌نما، نصب نیمکت، سطل‌های زباله با اشکال و رنگ‌های متفاوت، استفاده از گلدان، نصب تخته سیاه، میز نشریات و نصب تلفن عمومی و ...) "، "احیاء هویت فرهنگی (شناسایی مکان‌های تاریخی و شخصیت‌های علمی، مذهبی، محل سکونت دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات و بازدید از موزه‌ها و ارایه تحقیقات توسط دانش‌آموزان در طی سال تحصیلی) "، "نصب قاب شرح زندگینامه شهید، خیر مدرسه‌ساز، دانشمند برای واحد‌های آموزشی که نام این بزرگواران را دارا هستند "، " استفاده از پوشش و رنگ مناسب با توجه به دوره‌های تحصیلی "، "نصب تهویه، آینه، پیام‌های بهداشتی، رخت‌آویز، استفاده از آب گرم (ترجیحا مدارس دخترانه) "، "صابون مایع در سرویس‌های بهداشتی، استفاده از سطل‌های زباله درب دار به همراه کیسه زباله نظافت سرویس‌های بهداشتی با استفاده از مواد ضدعفونی کننده " و "جداسازی آبخوری‌ها از سرویس بهداشتی " است.

بوفه مدارس بهسازی می‌شود و فروشنده بوفه‌ها کارت بهداشت دریافت می‌کنند
-------------------------------------------------------------------------------------------

"بهسازی بوفه مدرسه (نصب شیر آب، توزیع مواد خوراکی مجاز، دارا بودن کارت بهداشت و لباس سفید برای فروشنده، رنگ‌آمیزی داخل و خارج بوفه حتی‌الامکان رنگ‌آمیزی قابل شست و شو و رعایت کامل اصول بهداشتی) "، " بهسازی و تجهیز آزمایشگاه، کارگاه، سایت رایانه "، " تهیه کیت‌های وسایل کمک آموزشی مورد نیاز مدرسه "، " تجهیزات امکانات ورزشی و بهداشتی "، "نصب زنگ مناسب با ملودی ملایم "، "خط‌کشی محوطه و زمین‌های ورزشی " و "تهیه پوشاک و لوازم التحریر با همکاری انجمن اولیا مربیان برای دانش‌آموزان نیازمند " از دیگر وظایف ستاد بازگشایی مدارس است.

نحوه ارزیابی از فعالیت‌های پروژه مهر 90: طبق روال هر ساله گروه ارزیابان در سطح وزارت متبوع، ادارات کل و مناطق تابعه تشکیل و در روز جشن شکوفه ها، جوانه‌ها و اول مهر در ادارات کل، ادارات و مدارس حضور یافته و بر اساس فرم‌های مربوطه نتایج ارزیابی تعیین و ادارات کل و مناطق تابع برتر مشخص و معرفی خواهند شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد